Samtycke till förvärv av fast egendom eller bostadsrätt, ansökan

LÄS MER

Ansökan om samtycke från överförmyndarverksamheten för att för huvudmans räkning köpa fast egendom eller bostadsrätt.

Ansökan kan bara göras av ställföreträdare. Handläggningstid är ca 14 dagar från komplett ansökan, men kan variera från fall till fall. Längre handläggning om ansökan ska prövas av Överförmyndarnämnden.

 

Efter att du klickat på Hämta blankett så kan du antingen fylla i blanketten digitalt sedan spara den på din dator och skicka till overformyndaren@hoor.se tillsammans med bilagorna som krävs som du kan se till höger. 
Eller skriva ut den och fylla i den med penna och skicka till oss per post tillsammans med bilagorna som krävs som du ser till höger. Postadressen är:  Överförmyndarverksamheten Höörs kommun, Södergatan 28, 243 31 Höör.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Köpeavtal i original eller annan handling till exempel gåvobrev i original med köpare och säljares underskrifter
  • Samtycke från huvudman/omyndig (om huvudmannen inte kan samtycka ska detta kunna styrkas med läkarintyg)
  • Värdering från två mäklare/värderingsmän eller annons och budgivningslista
  • Taxeringsbevis, underrättelse om beslut om fastighetstaxering, utdrag ur fastighetsregister eller utdrag ur lägenhetsförteckning (bostadsrätt)
  • Yttrande från make/maka eller sambo om inställning till förvärvet
  • En skriftlig förklaring till hur kostnader som är kopplade till förvärvet och ägandet av fastigheten kommer att betalas, samt för vem som kommer ansvar för underhåll av fastigheten eller bostadsrätten