Tillstånd för hantering av explosiv vara, ansökan

LÄS MER

 

Tillståndsprocessen

  1. Fyll i ansökan
    Ansökan om tillstånd ska ske innan hanteringen påbörjas. Om ni redan har ett tillstånd som är på väg att gå ut, ska en ny ansökan om tillstånd ske minst 4 veckor innan det gamla går ut.För att ansökan ska kunna prövas, krävs det att ansökan är korrekt ifylld och att alla obligatoriska handlingar är bifogade. Vid behov kan begäran om komplettering av ansökningsdokumentet krävas.
  2. Skicka ansökan
    Ansökan om tillstånd till hantering av explosiva varor ska fyllas i och skickas till mejl: rtjskanemitt@hoor.se, alternativt Räddningstjänsten Skånemitt, Box 53, 243 21 Höör.
  3. Invänta tillstånd
    Från det att samtliga handlingar skickats in anses ansökan fullständig. Innan handläggning av ärendet påbörjas skickas ett mottagningsbevis till sökande ut. Från det att en fullständig ansökan mottagits kommer beslut om tillstånd att meddelas inom 3 månader, beroende på dess komplexitet och hur hög arbetsbelastning vi har för tillfället.
  4. Tillståndsbeslut
    Beslut om tillstånd kan villkoras genom att en avsyning ska genomföras innan hanteringen påbörjas. Avsyningen syfte är att säkerställa att hanteringen och utförandet av anordningar, övriga installationer stämmer överens med ansökningshandlingarna.
    Tillståndet begränsas till en viss tid, vilket avgörs i varje enskilt ärende.Om du har frågor angående vad som gäller för din hantering eller tillståndsprocessen så får du gärna kontakta oss.

Personuppgiftsansvarig

Nämnden för Räddningstjänst
rtjskanemitt@hoor.se