Bostadsanpassningsbidrag, ansökan

LÄS MER

Ansökningsblanketten kan du få från Tillstånd- och tillsynsmyndigheten på Höörs kommuns hemsida eller av arbetsterapeut vid hembesök.

Du behöver ett intyg av arbetsterapeut, läkare eller någon annan sakkunnig person. Om du kontaktar din arbetsterapeut kan ni tillsammans gå igenom vilka svårigheter du har och hur du skulle vilja att ditt boende anpassas. Därefter gör arbetsterapeuten en bedömning och skriver ett intyg, eventuellt med ett åtgärdsförslag. Kommunen tar ut en avgift vid hembesök och bedömning.
Du kan alltid överklaga ett beslut som du inte är nöjd med.

Följande behövs för e-tjänsten

  • Komplett ansökan innehåller:
  • Handlingar som ska inlämnas till kommunen:
  • - 1 ex av ansökan
  • - Intyg av arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig om att arbetena är nödvändiga
  • med hänsyn till funktionshindret.
  • Vid mer omfattande åtgärder bör intyget kompletteras med så kallat åtgärdsprogram.
  • - Kopia av anbud, offert eller kostnadsberäkning
  • - Beskrivning av sökta åtgärder (ritningar eller teknisk beskrivning