Ansökan om reducering av hyran vid tillfälligt dubbeltboende
Den här tjänsten kräver inloggningOm du flyttar till ett särskilt boende och inte hinner säga upp hyreskontrakt eller få sålt den gamla bostaden till inflyttningsdatumet, så kan du ansöka om reducering av den nya hyran.
För att ha rätt att ansöka om reducering av hyran på grund av tillfälligt dubbla boendekostnader ska bostaden vara uppsagd eller lämnad till försäljning samt årets inkomst- och bostadsförfrågan ska vara ifylld och inlämnad till avgiftshandläggaren. Att förmögenheten inte överstiger två prisbasbelopp.
Jämkning kan beviljas under förutsättning att ansökan om bostadsbidrag alternativt bostadstillägg har gjorts och Försäkringskassans beslut föreligger.
Man kan beviljas reducering av nya hyran från och med tillträdesdagen till bostaden på det särskilda boendet och till och med tredje månadens sista kalenderdag
Tänk på att hyra för särskilt boende betalas innevarande månad och hyra för din gamla bostad betalas i förskott.
Ansökan med kopia på bekräftelsen av uppsägningen eller kopia på uppdraget om försäljningen av bostaden ska vara inlämnad inom en månad efter tillträde till bostaden på särskilda boendet. Om det inkommer senare än en månad efter tillträdet beviljas reducering av hyran från och med det datum ansökan och kopian inkommer.
Kopia på bekräftelse av uppsägning från hyresvärden eller på uppdrag om försäljning av bostad skall bifogas till ansökan. Om kopia inte inkommer kan ansökan inte handläggas. Ansökan anses inte vara inkommen förrän alla handlingar är registrerade på Vård och omsorg.
Ansökan i efterhand kan ej göras efter tre månader från inflyttningsdagen.
I de fall där bostaden blir uthyrd eller såld innan ansökningstidens ”till och med datum”, ska avgiftshandläggaren meddelas om detta. Beslut kan då komma att omprövas.
Lämnade uppgifter kan komma att kontrolleras.
Kompletterande uppgifter kan komma att krävas in. Kontakta avgiftshandläggarna som du når genom medborgarcentrat på telefon 0413-280 00 om du har några frågor om avgifter.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Information enligt dataskyddförordningen, GDPR.
För att kunna hjälpa dig med ditt ärende eller din beställning så behöver vi samla in uppgifter om dig. Vi samlar inte in fler uppgifter än vad vi behöver, och uppgifterna kommer inte att behandlas för något annat syfte.
Vill du veta mer om detta finns all information tillgänglig på sidan Hantering av personuppgifter på Höörs kommun hemsida
Rättslig grund för behandlingen
Den registrerade har lämnat sitt samtycke
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
.
Mottagare av personuppgifter
.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
socialnamnd@hoor.se
Lena Gustavsson
lena.gustavsson@hoor.se
0413-283 43